לנדשפט לחברות הקנאביס: ממשיכים כרגיל – למרות בג”ץ

בהודעה דחופה ששלח מנהל היחידה לקנאביס רפואי אל החברות והעוסקים בתחום, הוא מורה להם להמשיך בהעברת המלאי אל בתי המרקחת למרות שזו הובילה למחסור ועליית מחירים ובכך גם לפגיעה במטופלים - בניגוד להוראת בג"ץ. עם זאת הוא מסיר אחריות ומורה לחברות לפעול בעצמן מול בג"ץ.

פרסום ראשון: למרות המחסור ועליית מחירי הקנאביס הרפואי, שנגרמו מהעברת מלאי הקנאביס ממחסני החברות אל בתי המרקחת במסגרת הרפורמה, מתעלם לכאורה מנהל היק”ר יובל לנדשפט משופטי בג”ץ שהורו לא לפגוע במטופלים, ומנחה את החברות להמשיך ברפורמה “ללא שינוי”.

הנחיה זו מנוגדת לכאורה לצו בית המשפט, שקבע כי יש לכבד את רישיונות האסדרה הישנה עד סוף מרץ 2020 ולא לפגוע במטופלים. עם זאת, בהנחיה לנדשפט גם מעדכן את העוסקים כי עליהם לפעול מול בג”ץ בעניין מה שהוא מכנה כ”פרשנות אפשרית” לפיה צו ביהמ”ש נוגע לא רק להארכת הרישיונות, אלא גם להמשך אספקה ישירה במחירים נמוכים על פי המתכונת הישנה.

יובל לנדשפט
“ההנחיות הרגולטוריות של משרד הבריאות נותרו ללא כל שינוי” – יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנאביס רפואי (צילום מסך: “כאן 11”)

ההודעה המפתיעה נשלחה אל מנהלי החברות במייל ביום רביעי האחרון (23.10) תחת הכותרת “דחוף!” בעקבות פניות חוזרות ונשנות מצדם ללנדשפט בניסיון להבין כיצד להתמודד עם המצב: מצד אחד בג”ץ הורה להם להמשיך באסדרה הישנה, ומצד שני משרד הבריאות הורה להם עוד בחודש ספטמבר לעבור לייצר באסדרה החדשה.

ל-3 מ-8 החברות (“שיח”, “בטר”, “IMC”) ולשני המפעלים (“בזלת”, “פנאקסיה”) לא נותרה סחורה מהאסדרה הישנה והם מסרבים למכור מוצרים מהאסדרה החדשה במחירי האסדרה הישנה, שכן אז הם ייפגעו כלכלית. חלק מהם אף הודיעו בעבר כי במקרה כזה הם יעדיפו לסגור את העסק ולהעביר את הפעילות לחו”ל.

החברות האחרות (“קנדוק”, “טבע אדיר”, “שאיפה לחיים”, “תיקון עולם”, “פארמוקן”) מחזיקות עדיין בסחורה מהאסדרה הישנה או מוכנות לספוג את עלויות האסדרה החדשה, וממשיכות, בינתיים, לנפק את הקנאביס כרגיל. יש המעריכים כי לפחות אצל חלקן יאזל בקרוב מלאי האסדרה הישנה גם כן, כשבמקביל גם בבתי המרקחת עדיין ישנו מחסור באספקה.

מנהלי החברות אכן נותרו מעט חסרי אונים: הם נאלצים להתמודד עם טענות קשות, עומס רב והחל מהשבוע גם עם הליכים משפטיים מורכבים – מתביעות קטנות ועד תביעה ייצוגית בסך 650 מיליון שקל – בעוד משרד הבריאות מנחה אותם להמשיך עם הרפורמה כרגיל אך מתחמק ולא מציין במפורש כי עליהן להמשיך למכור ב-370 ש”ח.

“בהמשך לשאלה שהופנתה האם מוטלת חובה על העוסקים בתחום להמשיך לספק מוצרי קנאביס למטופלים המחזיקים ברישיונות לאספקה ישירה (‘רישיונות דור ישן’) בכלל ובתשלום האחיד הנוכחי בפרט, נבקש להבהיר כי ההנחיות הרגולטוריות של משרד הבריאות נותרו ללא כל שינוי,” כתב לנדשפט.

לדבריו “העותרת נוקטת בפרשנות אפשרית להחלטת בית המשפט הנכבד, ולפיה הצו מופנה לא רק כלפי משרד הבריאות לצורך הארכת תקופת ההארכה המינהלית מעבר ליום 31.12.19, אלא מופנה גם כלפי כלל החברות העוסקות בתחום, באופן שמחייב אותן להמשך אספקה ישירה, בתשלום האחיד על-פי המתכונת הישנה, לכל המטופלים המחזיקים ברישיונות דור ישן ועד תום תקופת רישיונות אלה.”

לפיכך, הוא מסביר, תוך מה שנראה לכאורה כמן ניסיון להסיר אחריות ממשרד הבריאות ולהעבירו לידי החברות, “במצב דברים זה, ועל מנת שלא תמצאו עצמכם בהפרה של צו בית משפט עליון, נכון הוא כי תקדימו לנקוט בהליך מתאים מול בית המשפט העליון תוך הבאת עמדתכם ונימוקיכם בסוגיה.”

גורם בענף טוען בשיחה עם מגזין קנאביס כי “יובל יודע טוב שבחלק מהחברות אזלה אספקת הקנאביס של האסדרה הישנה ושאצל אחרות המלאי עומד לאזול – ולמרות זאת הוא מורה להמשיך להעביר את הסחורה לבתי המרקחת תוך שברור לו שהעברה זו היא שגרמה לפגיעה במטופלים ושתגרום לפגיעה נוספת בהמשך. הוא גם דואג לא לכתוב בהודעה באופן מפורש איך לתמחר את הקנאביס, מתחמק בכך משורש הבעיה, ומסיר מעצמו את האחריות.”

אחד המטופלים הותיקים, המקפידים להזכיר שזו הפעם הראשונה מאז הקמת הענף בה לא מחולקת למטופלים מלוא האספקה לה הם זכאים, אומר בשיחה עם מגזין קנאביס כי “היה בעבר מחסור בזנים, אבל תמיד סיפקו את הכמות שנקבעה על ידי הרופא”. לדבריו “העובדה שבכירי המשרד מגבים את זה, וגרוע מכך גורמים לזה, היא שערורייה על חשבון אנשים חולים ואני מקווה שבית המשפט יגרום להם לשלם על הצעדים המכוערים שלהם”.

מרים בריינין (צילום: מולי גולדברג)
“מדינת ישראל ומשרד הבריאות לא מבינים את גודל האחריות המוטלת עליהם לשמור על שלמות גופם ונפשם של מטופלי הקנאביס” – עו”ד מרים בריינין (צילום: מולי גולדברג)

עו”ד מרים בריינין ועו”ד יסמין מזרחי, המייצגות בעתירה לבג”ץ, טוענות בתגובה לפניית מגזין קנאביס כי הנחיה זו של לנדשפט היא ללא ספק ביזיון בית המשפט. בכוונתן, הן אומרות, להגיש בקרוב בקשה לצו ככל שהליקויים לא יתוקנו עוד השבוע.

לדברי עו”ד בריינין “עברו שלושה שבועות מאז בית המשפט העליון קבע שיש להגן על המטופלים ולאפשר להם להמשיך לקבל את הקנאביס באופן אותו קיבלו עד עכשיו, וזאת מאחר ובית המשפט הבין עד כמה הרפורמה בוסר, אינה בשלה ופוגעת בפועל במטופלים. נראה שהוראות בג”ץ, עבור מקבלי ההחלטות ביק”ר, הן בגדר ‘המלצה’ ו’פרשנות אפשרית’, והם בוחרים לפרשה ככל העולה על רוחם. ההנחיה שנחשפת כעת מגלה אך טפח עד כמה מדינת ישראל ומשרד הבריאות לא מבינים את גודל האחריות המוטלת עליהם לשמור על שלמות גופם ונפשם של מטופלי הקנאביס.”

“לא נבחל באמצעים בשביל להציג את התמונה כפי שהיא לבית המשפט הגבוה לצדק, בתקווה שיעשה בדיוק כך – משפט צדק,” היא מוסיפה. “עד אז, וכפי שהזהיר השופט מלצר, מטופלים המבקשים לעמוד על זכויותיהם המשפטיות באופן פרטי, שיעשו כן בכלל האמצעים העומדים לרשותם, ויפה שעה אחת קודם.”

משרד הבריאות טרם מסר תגובה רשמית לפניית מגזין קנאביס בעניין והיא תפורסם כאן לכשתתקבל, אך גורמים במשרד מסבירים כי מבחינתם החברות רשאיות לבחור האם להמשיך למכור את מוצרי הקנאביס מהאסדרה החדשה במחירי האסדרה הישנה או לאו. מעבר לכך, הם אומרים, יש צורך בהמשך העברת סחורה אל מטופלים בבתי המרקחת. עוד נטען כי החלטת בג”ץ נתונה לפרשנות ואין באפשרותם להתייחס לפרטים לאור העובדה שהנושא נמצא בהליך משפטי והטיעונים יוצגו במסגרתו.

בימים אלו שוהים מטופלים בקרבת ביתו של לנדשפט בראש העין, באוהל מחאה שהקימו בקריאה לביטול הגזרות.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר